Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se žije čtyři roky po mrtvici

Dnes jsou to čtyři roky, co do mého života vstoupila nemoc. Způsobila ji drobná krevní sraženina, která znemožnila přívod kyslíku do té části mozku, která ovlivňuje a řídí pravou polovinu těla včetně zraku. Důsledky byly fatální.

Z plného zdraví jsem se ze dne na den stal ležákem. Téměř pět měsíců jsem strávil v různých rehabilitačních ústavech a díky píli a nápaditosti jejich odborného personálu a díky mým blízkým, kteří mě v tom nenechali samotného, jsem se postavil na nohy a málem začal běhat.

Jak jsem na tom po čtyřech letech? Nazval bych to stabilizovaným stavem. Doktor cynik z fakultky, kde jsem strávil první měsíc, měl pravdu. Už to není jako dřív, ale je třeba dodat, že to mohlo být horší. Žena ani jiné ochotné ruce se o mě nemusejí starat. A těch pár drobností… aspoň vědí, že mě mají, nebo ne? A hlavně, mohu se věnovat tomu, na co jsem dříve neměl ani pomyšlení. Co to je?

Bylo to asi rok po iktu, kdy jsem byl na koncertě "Šeptem“. Ten mě tak nadchl, že jsem nemluvil o ničem jiném. Asi proto jsem pak pod stromečkem našel jejich nejnovější CD. Několik dnů byste u nás neslyšeli nic jiného.

"Šeptem“ jako by odstartovali moji zálibu k hudbě léta potlačovanou. Od té doby poslouchám hudbu různých žánrů starou třicet, čtyřicet i padesát let, ale nevyhýbám se ani soudobé. Hudba je pro mne jakousi přidanou hodnotou, bez níž mi už život přijde fádní.

Kromě hudby se věnuji slovu, a to jak mluvenému, tak psanému. Začal jsem poslouchat  rozhlasové hry a namluvené knihy. Objevem Balabolky a vstupem do Knihovny digitálních dokumentů jsem se dostal na úroveň před nemocí, ne-li dál. Přečtu všechno, co se mi dostane do ruky. Třeba i paragon od kadeřnice, který žena zapomene na stole. Stal se ze mne knihomol…nebo lépe "slovomol“ 

A do třetice všeho dobrého i zlého. Vrátil jsem se k fyzické aktivitě. Nejen sem tam, abych utišil svědomí, ale třikrát týdně jsem si naordinoval posilovnu. Sice se musím většinou přimět, abych vůbec vyrazil, ale stačí si připomenout, kolik stála permanentka… a tam už to jde samo. Nevím sice, jestli mé nadšení pro péči o svaly sdílejí i doma, když jsem druhý den nepoužitelný, ale pevně věřím, že jednou přijde čas prozření.

A nakonec něco, čím jsem, myslím, nejvíce překvapil sám sebe. Stal se ze mne muž v domácnosti. Žehlím, vařím, peču, smažím a vůbec nechápu, jak jsem bez toho mohl tak dlouho, celý život, žít. Vždyť je to tak snadné… To ne! Krásné?... Taky ne! Tak co vlastně? Přiznejme si, je to dřina.

Sečteno podtrženo. Pozornému čtenáři jistě neušlo, že nemoc mi vlastně víc dala, než vzala. Proto bych měl být spokojený a šťastný.

Autor: Petr Řeha | úterý 19.7.2016 10:00 | karma článku: 28,80 | přečteno: 991x
  • Další články autora

Petr Řeha

Solaris

Právě pro svou odbornost psychologa byl Kelvin pozván na tuto podivnou planetu. Tříčlenná posádka zde prožívala jakési nepochopitelné nevysvětlitelné jevy, zkušenosti. Ani Kelvin se jim nevyhnul.

5.12.2017 v 10:10 | Karma: 9,79 | Přečteno: 389x | Diskuse| Společnost

Petr Řeha

Poslední naděje civilizace

Pád západní civilizace akceleruje tempem, jaké si nedovedli představit ani ti nejmrzutější pesimisté. Její zbývající optimismus je přirovnán k muži padajícímu z mrakodrapu a u každého patra si pochvalujícímu: Zatím docela dobré.

7.11.2017 v 10:10 | Karma: 32,99 | Přečteno: 1163x | Diskuse| Společnost

Petr Řeha

Jak zabít civilizaci

Džihád jde po krku celé naší civilizaci. Nenajdeme-li k její obraně vůli, zabíjíme ji. Tentokrát možná navždy. A jestli už je nám souzeno odejít z dějin jako tolik civilizací dřívějších, ať to alespoň není poslušně a bez škubání.

17.10.2017 v 10:10 | Karma: 24,82 | Přečteno: 621x | Diskuse| Společnost

Petr Řeha

Fatwa. Život pod hrozbou smrti

Když se Jacky vydala se svým přítelem na dovolenou do Egypta, důvodem bylo obnovení jejich skomírajícího vztahu. Nemohla tušit, že se tam seznámí s Omarem, a že se za něj z lásky provdá. Život v Káhiře se však změnil v noční můru.

5.10.2017 v 10:10 | Karma: 23,07 | Přečteno: 977x | Diskuse| Společnost

Petr Řeha

Krvavé jahody

Ozval se výstřel a Věra si uvědomila, že porušila matčin příkaz nechodit dál jak dvacet kroků od domu. Rychle se s kamarádkou rozloučila a spěchala domů. První co doma spatřila, byl velký cestovní kufr nachystaný uprostřed pokoje.

13.9.2017 v 10:10 | Karma: 19,89 | Přečteno: 917x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 102
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 686x
Dne 19.7.2012 jsem prodělal cévní mozkovou příhodu (CMP). Tato příhoda změnila život nejen mně, ale i mým blízkým. Díky dnešnímu způsobu léčby a rehabilitaci jsem se postavil na nohy a jsem relativně soběstačný. 

 

Chci psát o tom, co prožívám, o lidech, které potkávám a o Bohu, kterého stále poznávám.

 

CMP mi postihla i paměť a zrak. Proto prosím o trpělivost s mým pravopisem, slovosledem a přeskakováním myšlenek.

Seznam rubrik